Fasciatherapie

Wat is fascia nu eigenlijk?

De term fascia duikt steeds meer op in de therapeutische en sportwereld. Fascia zijn bindweefselvliezen die alles in het lichaam met elkaar verbinden. Fascia is een groot 3-dimensionaal elastisch bindweefsel netwerk in het lichaam dat loopt van top tot teen, en van huid tot in bot. De fascia zorgt ervoor dat alles in het lichaam bij elkaar gehouden wordt en op de juiste plek blijft. Tussen de vliezen zit een vloeibare gel die er voor zorgt dat de spieren soepel langs elkaar kunnen glijden. Het fasciasysteem zorgt voor stabiliteit, wrijvingsloos bewegen en tevens ook voor veerkracht. De fascia speelt een grote rol bij uw gezondheid en mobiliteit.

Het ontstaan van klachten

Fascia gerelateerde klachten kunnen verschillende oorzaken hebben. Overbelasting van de spieren, repeterende bewegingen, te veel in dezelfde houding zitten, een operatie of een ongeluk kunnen vaak de oorzaak zijn. Ook stress, slechte voeding & hydratatie, te weinig bewegen of niet genoeg variatie in de bewegingen speelt een belangrijke rol bij het ontstaan van klachten. De klachten kunnen zich uiten in een beperking in de bewegingsvrijheid, stijfheid, ontstekingen, pijn of verharding van de fascia. Niets in uw lichaam bestaat of functioneert op zichzelf, alles reageert op elkaar en werkt op een prachtige maar ingewikkelde manier met elkaar samen. De fascia loopt door het gehele lichaam hierdoor worden krachten niet alleen lokaal verdeeld maar via het gehele lichaam. Hierdoor kan een klacht in bijvoorbeeld uw bil de oorzaak zijn van de pijn in uw schouder. Tevens wordt het systeem in belangrijke mate door uw emotionele gesteldheid en levensstijl beïnvloed.

Triggerpoints, verklevingen of ontstekingen veroorzaken op zichzelf geen pijn, ze geven wel signalen af die door de zenuwen naar de hersenen worden geleid. Pijn ontstaat pas in het brein en het is aan de hersenen in welke mate deze signalen als pijn worden ervaren of niet. De gevoeligheid van het zenuwstelsel speelt een grote rol hierin, deze gevoeligheid is niet altijd hetzelfde en kan wisselen van moment tot moment. Emoties (vooral angst), stress, koorts, slaap, voeding, hormonen en medicijnen hebben een sterke invloed op de gevoeligheid van het zenuwstelsel.

Herkent u 1 of meerdere van deze klachten:

- Vaak terugkerende klachten in bijvoorbeeld de onderrug, nek en schoudergordel.
- Een klacht die maar niet spontaan lijkt te genezen of waar u al jaren last van heeft.
- Tijdens het sporten treden er telkens opnieuw blessures op.
- Verschillende keren medische beeldvorming gehad zonder duidelijke diagnose.
- De pijn verdwijnt niet door oefenen of wordt alleen maar erger.

Fasciatherapie

De fysiotherapeut is opgeleid bij de FIT (Fascia Intergratie Therapie) en is in het register opgenomen (www.fasciaweb.nl). De therapeut is opgeleid om niet alleen naar het gebied van de klacht zelf te kijken, maar naar uw houding en beweging als geheel en de rol van fascia hierbij. Binnen de behandeling worden er manuele technieken gebruikt en eventueel ook instrumenten. De technieken kunnen zowel zacht als pijnlijk aanvoelen. Tevens wordt er gebruik gemaakt van oefentherapie en oefeningen die u thuis kan doen. De therapeut vind het erg belangrijk dat u inzicht in de oorzaak van uw klachten krijgt.